عادت به موازی‌خوانی دارم و این روش را می‌پسندم چرا که با توجه به احوالاتم کتاب می‌خوانم نه با توجه به برنامهٔ از پیش‌تعیین‌شده که معمولاً در واقعیت عملی نخواهد شد. نقطه مشترک همهٔ این کتاب‌های این مطلب آن است که خواندن‌شان بیشتر از یکی دو ماه و بعضاً یکی دو سال طول کشیده است.

 


 

کلیسای جامع؛ از ریموند کارور

به شکل عجیبی دقت نظر در زاویهٔ دید، کمینه‌گرایی روایت به سبکی شبیه به چخوف و عمیق بودن داستان‌های این کتاب مرا متعجب کرد. بسیاری از داستان‌های این مجموعه را می‌توانید آنلاین پیدا کنید. البته این را هم بگویم که کارور را نمی‌شود با ذهن خسته خواند و نیاز به مخاطب فعال دارد که همراه با روایت فکر کند و در جملات دقت نماید. 

 

 

 

از حال بد به حال خوب؛ از دیوید برنز
اصل مطلب کتاب جالب است و همان شد که ۳ سال پیش شروع به خواندنش کردم. بحث در شناخت‌درمانی و اختلالات شناختی و ادراکی است که باعث افسردگی می‌شود. چیزهایی مانند کمال‌گرایی یا تعمیم یک اتفاق بد به کل زندگی. اما نویسنده در پرحرفی افراط عجیبی دارد و حرفی که در نهایتاً‌ ۱۰۰ صفحه می‌شد بگوید، در ۷۰۶ صفحه گفته است. از یک‌سوم آغازین به بعد تورق کردم و فقط جاهایی که به نظرم مهم بودند خواندم.

 

 

انتظار بشر از دین؛ از عبدالله جوادی آملی
واقعاً نکتهٔ این کتاب را نمی‌فهمم. اولش که می‌گوید خب دین که یعنی اسلام و اسلام اول است و بهتر است و بقیه ناقص. نظام مدرن غربی هم در بیراهه است. خب حالا این دین برای هر کدام از ساحات زندگی از خانواده تا بهداشت و توسعه چه گفته؟ در ادامه تعدادی حدیث و آیه. اگر مخاطب این کتاب طلبه‌ها باشند که خب این حرف‌ها را باید بلد باشند. اگر غیرطلبه‌ها باشند که با این ادبیات و این نوع استدلال و موضوع‌بندی، بعید می‌دانم راه به جایی ببرد.

 

 

ایران بر لبهٔ تیغ؛ از محمد فاضلی
مجموعهٔ مقالات محمد فاضلی. فاضلی رسانه را خوب می‌فهمد و به خاطر مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و البته پادکست «دغدغهٔ ایران»ش شناخته‌شده است. اما این کتاب که مجموعه مقالات پراکنده در ده سال اخیر است واقعاً بسیاری‌شان ارزش کتاب شدن ندارند. بعضی‌هاشان که ادبیات روزمره دارد. بعضی‌ها اصلاً تاریخ مصرفشان گذشته: مثلاً فلان وزیر روحانی سر کار آمده و اولویت‌ها باید چه باشد. غیظ فاضلی از احمدی‌نژاد و علاقهٔ مستتر او به دولت روحانی از آن دم خروس‌هایی است که با هیچ قسم عباسی در این کتاب قابل لاپوشانی نیست. قیمت بالای کتاب و این تعداد تجدید چاپ بالا را احتمالاً باید از خود فاضلی و محبوبیت نسبی‌اش بدانیم تا اصل مطلب کتاب. واقعاً از جایی به بعد حتی مقالات ارزش تورق هم نداشتند.

 

جمع‌بندی
اولین کتاب از این چهار کتاب واقعاً ارزش خواندن دارد. بقیه را که توضیح داده‌ام و زیاده عرضی نیست.